Асистент для дітей: в Україні поступово реалізується соціальна послуга підтримки дітей в процесі інклюзивного навчання | УНН
Протягом останніх п’яти років в українських навчальних закладах кількість інклюзивних класів збільшилася вдвічі. Вводиться новий державний стандарт соціальних послуг, що включає надання асистентів для учнів з особливими потребами під час їхнього навчання в інклюзивному середовищі.
За останні п'ять років в українських школах більш ніж вдвічі зросла кількість інклюзивних класів для дітей з особливими освітніми потребами. Зростає кількість таких груп і в дитячих садочках. Відповідно, все більше дітей з особливими освітніми потребами мають змогу відвідувати навчальні заклади і не тільки здобувати знання, але спілкуватися зі своїми однолітками. У рамках створення для таких дітей ще більш комфортних умов напередодні повномасштабного вторгнення вступив у силу наказ Мінсоцполітики про державний стандарт соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання, а в Україні запроваджувався інститут "асистент дитини (учня)", пише УНН.
Згідно з інформацією Міністерства освіти, на початок 2024 року в дошкільних навчальних закладах України функціонувало 6158 інклюзивних груп, які відвідували 11,3 тисяч дітей з особливими освітніми потребами. Крім того, у школах було створено 29,3 інклюзивних класів, в яких навчалися майже 40,5 тисяч учнів, а також 807 спеціальних класів, що обслуговували трохи більше семи тисяч дітей.
Згідно з інформацією, наданою різними громадськими організаціями, в Україні налічується приблизно 700 тисяч молодих людей віком до 18 років, які підпадають під визначення дітей з особливими освітніми потребами.
Щоб максимально задовольнити ці потреби, їх було вирішено класифікувати на освітні та побутові. На початку лютого 2022 року вступив у силу державний стандарт соціальної послуги, що забезпечує супровід під час інклюзивного навчання. Згідно з цим стандартом, за навчальний процес дитини відповідає асистент вчителя, тоді як за її побутові потреби відповідає асистент дитини, який не має права втручатися у навчальний процес. Основною метою асистента є надання допомоги дітям з особливими потребами в таких питаннях, як прийом їжі, миття рук, переодягання, відвідування туалету та супровід під час переміщення по навчальному закладу.
Внаслідок повномасштабного вторгнення Росії реалізацію цієї послуги довелося призупинити. Проте, з поверненням дитячих садків і шкіл до очного навчання, це питання знову набуло актуальності. У цій ситуації важливо оцінити готовність громад до впровадження послуги, оскільки для батьків вона є безкоштовною і фінансується з місцевих бюджетів.
Коли державні органи передають свої повноваження місцевим радам, це можна вважати децентралізацією. Проте, крім цього, важливо, щоб держава також забезпечила фінансування для реалізації цієї суттєвої соціальної функції. Це є частиною європейського та світового досвіду, який ми повинні впроваджувати. Особливо важливо, щоб діти з особливими потребами отримували рівний доступ до освіти і відчували себе максимально комфортно в навчальних закладах, як у школах, так і в дитячих садках.
Це соціальна складова і навіть в цей непростий час, коли сектор безпеки і оборони на першому місці, ми маємо пам'ятати, що ці діти і так відчувають на собі в тому числі і війну, на якій би території вони не знаходилися", - зазначив коментарі УНН перший заступник голови комітету з питань соцполітики Верховної Ради України Михайло Цимбалюк.
У різних громадах обрали свої підходи до запровадження цієї послуги. Зокрема, у таких великих містах як Київ та Дніпро її централізовано закуповують у громадських організацій. У свою чергу, в Броварах під це збільшують штат соціальних робітників у Міському центрі соціальних служб.
"На сьогодні в нашій громаді проживає 142 дитини з особливими освітніми потребами. Вони мають можливість відвідувати всі навчальні заклади, що існують у громаді. У дитячих садках та школах організовані інклюзивні групи та класи. Ми робимо все можливе, щоб ці діти почувалися максимально комфортно у навчальному середовищі, забезпечуючи їм всі необхідні умови для навчання та задоволення інших потреб. Ми усвідомлюємо, наскільки важлива ця послуга для дітей, і знаємо, що є фахівці, готові її реалізувати. Тому під час останньої сесії міськради ми вирішили збільшити кількість соціальних працівників у Центрі соціальних служб до 15 осіб," - зазначив міський голова Броварів Ігор Сапожко в інтерв'ю УНН.
У той же час, як зазначила Людмила Мардар, керівник Броварського центру соціальних служб, впроваджуючи цю послугу, важливо взяти до уваги кілька аспектів.
"Надавати цю послугу можуть як родичі дітей, так і сторонні особи, яких ми зараховуємо в штат та виплачуємо мінімальну зарплату. Один соціальний робітник супроводжує одну дитину. Важливо зрозуміти, що родичі дитини, якщо вони не пройшли відповідне навчання та не отримали сертифікат, то вони не мають права перебувати з дитиною в навчальному закладі під час освітнього процесу. Ми розуміємо, що постійна турбота про дитину з особливими потребами - це інколи психологічно важко для батьків та інших близьких людей. Тому, за задумом, стандарт виписаний так, щоб соціальний робітник якоюсь мірою розвантажував батьків. Але поки що сторонніх осіб, які б цікавилися цією діяльністю, небагато. Тому більшість заяв у нас знову ж таки від мам, бабусь", - пояснила Людмила Мардар.