Феноменальне музичне відкриття: виявлено 200-річний твір Фридерика Шопена.


Що відомо про віднайдений твір Шопена

Під час організації фондів культурних артефактів у сховищі Бібліотеки та музею Моргана, куратор і композитор Робінсон МакКлеллан випадково виявив маленький аркуш, заповнений нотами невідомої композиції. На ньому була стримана позначка "Вальс" і яскраве ім'я легендарного польського композитора - Шопена.

МакКлеллан зробив знімок рукопису та зіграв його на цифровому піаніно у себе вдома. Підозрюючи, що авторство може бути сумнівним, він вирішив надіслати фотографію Джеффрі Каллбергу, який є дослідником творчості Шопена в Університеті Пенсильванії.

Оцінюючи почерк і музичну манеру, а також детально вивчивши матеріали, з яких виготовлено папір і чорнило, фахівці дійшли вражаючого висновку: цей твір виявився раніше невідомим вальсом Фредеріка Шопена.

Рукопис, що зберігається в архівах Бібліотеки та музею Моргана, датований 1830-1835 роками, коли Шопену було близько 20 років, має кілька особливостей.

Твір, написаний у тональності ля мінор, має незвичні динамічні позначення, зокрема потрійне форте (максимальну гучність) на початку. Крім цього, цей вальс Шопена коротший за інші, хоча твір вважається завершеним. Складаючись лише з 48 тактів з повтором, твір триває близько 80 секунд.

Але це може мати досить просто пояснення, пов'язане зі звичкою композитора. Шопен віддавав перевагу грі перед невеликою публікою, виконуючи свої твори перед аудиторією королівських осіб, художників і музикантів. На таких зустрічах шанувальники іноді просили подарувати їм невеликі композиції, наприклад, вальси.

Фридерик догоджав, іноді даруючи один і той самий вальс кільком людям - як зазначають, свій "Вальс фа мінор" композитор дарував щонайменше п'ять разів, щоразу жінкам.

Ймовірно, нещодавно віднайдений твір був написаний саме в цьому контексті. Насамперед на це вказує розмір паперу - в часу Шопена такі невеликі аркуші використовували для подарунків.

Партитура містить позначки для пальців і динамічні вказівки, що свідчить про те, що Фридерик вірив у те, що цей твір колись буде виконано.

Але Шопен, вибагливий композитор, схоже, мав сумніви щодо цього вальсу. Він не підписав партитуру, як це зазвичай робив. Крім цього, згідно з аналізом почерку, авторство у верхній частині рукопису було написано кимось іншим. Також у партитурі є кілька невиправлених помилок у ритмі та нотації.

Ця знахідка може викликати дискусії у сфері класичної музики, де повідомлення про віднайдені шедеври іноді сприймаються скептично, і де існує історія підробок і фальсифікацій. Тож подібні відкриття є доволі рідкісними. Але в Бібліотеці впевнені, що вальс є автентичним, вказуючи на кілька характерних ознак:

Піаніст Ланг Ланг, який виконав вальс для The New York Times у залі Steinway, зазначив, що цей твір викликає в нього асоціації з мотивами інших композицій Фредерика Шопена. Він підкреслив, що різкий початок вальсу нагадує про холодні та суворі зими Польщі.

Фридерик Шопен з'явився на світ 22 лютого 1810 року в селі Желязова Воля, що знаходиться неподалік Варшави. Його мати, Текля Юстина Крижанівська, виконувала обов'язки економки у польської графині, тоді як його батько, Ніколя Шопен, займався викладанням французької мови в школі.

Яскравий талант Фридерика виявився ще в дитинстві, і вже у віці семи років він представив свій перший полонез у соль мінор. У 1831 році, після завершення навчання у Варшавській консерваторії, Шопен перебрався до Парижа. Саме в цьому місті він створив свої найзнаменитіші твори, хоча й зіткнувся з хворобою туберкульозу.

Вважається, що Шопен вніс значну елегантність у ноктюрн, який став популярним у салонних колах. Його розширене мелодійне охоплення та емоційна глибина також властиві багатьом іншим композиціям цього митця.

Окрім 17 творів (op. 74), 60 мазурок та ряду композицій в інших жанрах, Шопен також написав декілька окремих творів для фортепіано, серед яких "Колискова", "Тарантела" та "Фантазія".

Хоча фахівці зауважують, що Шопен створив 28 вальсів, всього вісім з них були видані під час його життя, а дев'ять — уже після його смерті. Інші твори були або втрачені, або знищені.

Чимало піаністів того часу були вражені яскравими демонстраціями віртуозності цього композитора. На його честь було засновано музичну премію "Фридерик" та міжнародний конкурс піаністів, що носить ім'я Шопена.

Related posts