"Вироблено в Китаї". Виборча продукція китайського походження заполонила ринок Сполучених Штатів.
Перед голосуванням за президента США все більше виборців висловлюють підтримку своєму улюбленому кандидату, одягаючи відповідну атрибутику.
Вони, можливо, не усвідомлюють, що капелюх Трампа з гаслом "Make America Great Again" або футболка "Бездітна любителька котів" для Харріс, які вони одягають, цілком ймовірно, були виготовлені в Китаї.
Китайські підприємці активно використовують платформи електронної комерції для заповнення американського ринку передвиборчими товарами за низькими цінами. Дослідження показують, що виробникам з США важко змагатися в таких умовах.
"На мою думку, обсяги товарів, що прибувають на Amazon та Etsy з Китаю та інших країн на вантажних суднах і розвантажуються на американських узбережжях, суттєво впливають на можливості американських виробників, таких як я, змагатися та розвивати власний бізнес", - зазначив Бен Ваксман, засновник і співвласник компанії American Roots, що спеціалізується на виробництві одягу в США.
Ваксман не ділився з Голосом Америки даними про виробництво чи прибуток із міркувань конфіденційності, але він сказав, що, наприклад, його американські передвиборчі футболки продаються приблизно за 15 доларів за штуку, тоді як футболки китайського онлайн-магазину Temu можна купити за ціною в лише 3 долари.
"Це стає дорожче, коли ви забезпечуєте вищі заробітні плати та дотримуєтеся екологічних норм," — зазначив Ваксман, вказуючи на тривалу критику виробничих методів у Китаї.
З 2016 року його профспілкова організація займається виготовленням агітаційних матеріалів для президентських кандидатів, переважно це футболки та світшоти. При цьому вся сировина і готова продукція постачаються з США.
Голос Америки не зміг знайти узагальнені дані про обсяги продажів виборчої продукції, виготовленої в США, у порівнянні з китайською. Однак наявність значної кількості виборчої продукції китайського виробництва на електронних торгових платформах, таких як Amazon і eBay, свідчить про те, що вона домінує на ринку.
Тільки на Temu можна знайти десятки тисяч виборчих товарів, які пропонуються за доступними цінами, на відміну від офіційних кампаній.
Серед цих товарів кепка з написом "Make America Great Again" має ціну менше 4 доларів, тоді як офіційний веб-сайт магазину передвиборчої кампанії Трампа, який з гордістю зазначає, що "всі вироби вироблені в США", пропонує їх за 40 доларів за одиницю, що вдесятеро дорожче.
Так само кепки Temu Kamala Harris 2024 можуть продаватись менше ніж за 3 долари за штуку, тоді як офіційний сайт магазину Kamala Harris продає капелюхи Kamala за 47 доларів за штуку.
Компанія Гарріс також запевнила, що на своїх офіційних веб-сайтах буде реалізовувати виключно продукцію, виготовлену в США.
Голос Америки звернувся до обох кампаній для отримання коментарів, але на момент публікації відповіді так і не були надані.
Яскравий розрив у цінах виявляє труднощі, з якими стикаються США, намагаючись зменшити свою залежність від китайських товарів та закрити торговельну прогалину, що дозволяє китайським фірмам постачати товари вартістю до 800 доларів у США без сплати імпортних мит.
Кім Глас, президент і генеральний директор Національної ради текстильних організацій (NCTO), профспілкової організації, заявила, що через зловживання лазівкою її група "втратила 21 виробництво за останні 18 місяців".
Глас повідомила, що кілька виробників NCTO зауважили, що продажі товарів для виборчої кампанії цього року йдуть повільніше, ніж у будь-який з попередніх виборчих циклів у США.
Голос Америки звернувся до Amazon і eBay з проханням прокоментувати обсяги товарів, пов'язаних із президентською кампанією, які імпортуються з Китаю через їхні платформи, а також щодо їхніх політик стосовно китайських постачальників. Проте на момент публікації відповіді отримано не було.
Temu не прокоментувала продажі виборчої продукції в США, але речник компанії відповів в електронному листі Голосу Америки: "Основними рушійними силами нашого швидкого розширення та визнання ринком є ефективність ланцюга постачання та операційні навички, які ми культивували протягом багатьох років".
Він зазначив: "Ми готові приймати і підтримувати будь-які зміни в політиці, які пропонують законодавці, якщо вони сприятимуть інтересам споживачів".
Представники текстильної промисловості США відзначають іронію в тому, що два кандидати в президенти США суворо говорять про торгівлю з Китаєм, тоді як їхні послідовники купують вироблену в Китаї продукцію, щоб продемонструвати їм свою підтримку.
"Якщо хтось підтримує кандидата через його економічні ініціативи та зобов'язання щодо покращення економічної ситуації, екології та умов праці шляхом збільшення обсягу внутрішнього виробництва, то... купуючи товари з країни, яка має протилежну позицію, вони насправді завдають шкоди собі, кандидату та економіці," - зазначив Мітч Кан, президент компанії Unionwear з Нью-Йорка, яка виготовила понад 300 тисяч бейсболок для кампанії Гарріс.
Кан зазначає, що будь-хто може створити продукцію для кампанії, оскільки кампанії не контролюють свою інтелектуальну власність. Вони думають, що "для них цінніше, щоб хтось носив ... (ім'я кандидата) на своїй голові, ніж заробляти гроші на продажу товару".
"Коли будь-хто може виробляти продукт і продавати його, багато продуктів будуть вироблятися в Китаї, тому що тут просто не так багато виробників", -- сказав він Голосу Америки.
18 жовтня Associated Press повідомило, що тисячі Біблій Дональда Трампа "Боже, благослови Америку" були надруковані в Китаї. AP також зазначила, що більшість Біблій, не тільки та, яку підтримує Трамп, виготовляються в Китаї.
Критики відзначають, що це викриття могло підірвати рекламу Трампом продукції Made in the USA.
"У попередні [виборчі] роки це викликало б великий резонанс, -- зазначає Марк Зданов, політичний консультант і генеральний директор Engage Voters U.S. -- На мою думку, виборці Трампа до цього ставляться байдуже. ... Головне питання полягає в тому, чи стане це важливим для тих, хто ще не ухвалив рішення. Ця проблема, безумовно, може вплинути на відтік голосів у цій категорії виборців від Трампа."
Кріс Танг, викладач ділового адміністрування та глобального менеджменту в Андерсонській бізнес-школі Каліфорнійського університету в Лос-Анджелесі, у коментарі для Голосу Америки зазначив, що вплив китайських товарів на економіку США не обмежується лише втратою робочих місць у виробничому секторі. Споживачі також виграють, адже мають можливість придбати ці продукти за доступними цінами.
"Незважаючи на втрату робочих місць у промисловості, це відкриває нові горизонти для малого бізнесу, дозволяючи швидко імпортувати невеликі партії товарів через китайські онлайн-платформи, такі як Alibaba. Це дає змогу знаходити постачальників для оперативного виготовлення виборчих товарів і їх швидкого продажу в інтернеті", - зазначив Тан, підкресливши, що США повинні акцентувати увагу на розвитку виробничого сектора, орієнтуючись на продукцію з високою доданою вартістю, а не на дешеві товари, такі як виборча продукція.