П'ять українських компаній стали учасниками державної програми компенсацій за придбання вітчизняної техніки та обладнання – Delo.ua.
Про це повідомляє Міністерство економіки України.
Згідно з інформацією, наданою заступником міністра економіки Андрієм Телюпою, до програми приєдналися п'ять нових виробничих компаній, які представили загалом 40 нових найменувань технічного обладнання. Додатково, два раніше залучені виробники внесли ще десять позицій до вже існуючого списку.
"Таким чином, споживачі можуть обирати з близько 140 товарів, представлених 14 українськими виробниками. Ми продовжуємо обробляти заявки та розширювати асортимент для наших покупців," -- зазначив він.
До списку виробників, чия продукція підпадає під програму компенсації, додалися нові компанії:
Крім того, до списку додано продукцію компаній, які вже брали участь у програмі: ТОВ "Завод Євроформат" (Київ) -- пасажирські ліфти різних модифікацій і ТОВ "Велмаш-Україна" (Харківська обл.) -- причепи.
Програма компенсації була запущена Кабінетом Міністрів 24 вересня 2024 року. Вона передбачає часткове повернення коштів (15%) за покупку енергетичного, колісного, будівельного та спеціального обладнання.
Щоб взяти участь у програмі, виробники мають:
По завершенні перевірки Міністерством економіки, продукти будуть додані до відкритого списку, дані з якого будуть надані банківським установам для впровадження програми.
Для отримання компенсації покупцям потрібно виконати такі умови:
До ініціативи вже долучилися наступні фінансові установи: "Банк Восток", "Скай Банк", "ПроКредит Банк", "ОТП Банк", "Піреус Банк", АКБ "Львів", АБ "Укргазбанк", "Акцент-Банк", "Радабанк", "МТБ Банк", "Банк Кредит Дніпро", "Глобус" та "АгропросперісБанк".
Заявки на отримання компенсації можуть бути подані до 5 грудня для обладнання, придбаного до 1 грудня цього року. Щодо техніки, купленої після 1 грудня, компенсації будуть нараховані вже наступного року.
Варто відзначити, що після вдалого перезапуску програми компенсації 25% вартості вітчизняної сільгосптехніки для українських фермерів, уряд вирішив запровадити аналогічні заходи для підтримки будівельних компаній, заохочуючи їх до придбання обладнання у місцевих виробників. Окрім техніки для будівництва та відновлення, до списку також були включені автобуси, ліфти та причепи.
Українські заводи машинобудування позитивно сприймають потенціал цієї програми і сподіваються, що цей інструмент допоможе їм значно зміцнити свої позиції на ринку країни.
В Мінекономіки розповіли, що реалізація програми в цьому та наступному році дозволить наростити частку вітчизняної техніки та обладнання на внутрішньому ринку до 5-10%, та відповідно на 10% скоротити імпорт. Разом з цим це дозволить запустити виробництво до 100 нових видів техніки, яку в Україні поки не випускали.
Також у профільному міністерстві очікують, що реалізація програми до кінця наступного року дозволить створити приблизно тисячу нових робочих місць, та умови для технічного переоснащення двох тисяч підприємств, залучивши додаткові інвестиції у розмірі 300 млн гривень. Крім цього реалізація програми в цьому та наступному роках дозволить додатково залучити 1,5 млрд гривень додаткових податків до бюджету.
Багато з опитаних фахівців та представників бізнесу висловлюють позитивну оцінку урядової ініціативи, проте підкреслюють, що успіх програми буде залежати від її фінансового забезпечення. У Міністерстві економіки, відповідаючи на запит Delo.ua, зазначили, що, згідно з прогнозами обласних державних адміністрацій, для виплати компенсацій у розмірі 15% вартості техніки та обладнання в 2024 році знадобиться близько 1 млрд гривень.
Фінансування програми компенсації 15% на купівлю української техніки, як і фінансування купівлі вітчизняної техніки для аграріїв відбувається в рамках експерементальних проєктів економічної платформи "Зроблено в Україні". Але в проєкті державного бюджету на 2025 рік фінансування цих проєктів не передбачено. Тому Мінекономіки ще в жовтні ініціювало внесення змін до проєкту держбюджету для додаткового виділення на ці потреби 1 млрд гривень.
Отже, хоча у проєкті державного бюджету на наступний рік, який отримав схвалення 31 жовтня, наразі не закладені фінансові асигнування для підтримки вітчизняного машинобудування, існує ймовірність, що відповідні зміни можуть бути запропоновані під час другого читання. Або ж їх можуть внести вже після затвердження бюджету, в рамках чергового траншу західної фінансової допомоги.