Учень. Хроніка Дональда Трампа. Огляд біографічного фільму про життя Трампа. Вражаючий, але водночас поверхневий.


В українських кінотеатрах стартував показ стрічки "Учень" — кінобіографії 45-го президента Сполучених Штатів Америки. Фільм досліджує питання: "Яким чином Дональд Трамп став таким, яким ми його знаємо сьогодні?"

Данський режисер іранського походження Алі Аббасі відповідає: "Зі світу нерухомості 70-х та 80-х й під впливом безпринципного юриста Роя Кона". Допомагають із відповіддю Аббасі сценарист-дослідник життів могутніх республіканців Габріель Шерман (Найгучніший голос про Роджера Ейлса), а ще чудові актори Себастіан Стен, Джеремі Стронг та Марія Бакалова. Вийшло в них пристрасно, але поверхово.

Початок 70-х. Дональд Трамп ще молодий й недосвідчений син свого завжди всім незадоволеного батька, а не та егоцентрична пародія на чоловіка, яку ми знаємо зараз. Втім, мрії в нього вже тоді були абсурдно масштабні та із натяком на несплату податків.

Одного разу Трамп зустрічає Роя Кона — знаменитого адвоката з Нью-Йорка, який славиться своєю здатністю вирішувати проблеми, а також тісними зв'язками з Ніксоном і підтримкою сенатора Маккарті в його кампанії проти комуністів і гомосексуалів. Як представник ЛГБТ-спільноти, Кон вбачає в Трампі не лише привабливу особистість, а й потенційного підопічного. Він має намір направити амбіції Трампа відповідно до своїх принципів: завжди атакувати, ніколи не здаватися, і завжди прагнути до перемоги, навіть у разі поразки. Це звучить дуже знайомо.

Свої правила Кон підкріпляє компроматом, який в нього є на всіх. Завдяки цьому наставництву та завдяки цьому компромату Трампу вдається перетворити половину Манхеттену на будмайданчик не заплативши ні долара податків та кинувши працівників на гроші. А ще допомогти батьку зі звинуваченнями у дискримінації афроамериканських орендарів.

Втім, апетити майбутнього президента на цьому не зупиняться й одного дня поховають під собою й самого Роя Кона

Виконання можна перефразувати як "реалізація" або "впровадження".

Дональд Трамп у стрічці Аббасі – комічна особа з грандіозними прагненнями, але обмеженими бажаннями. Девелопер, який сплутав свою сутність з роллю генія, та корупціонер, що помилково вважає себе справжнім підприємцем.

У своєму дослідженні дитинства лідера автори, можливо, заходять на межу карикатури, але це не так – ви ж бачили Трампа. У цьому випадку карикатурою є саме його життя, тож перед нами не сатира, а трагікомедія про невдалого девелопера, який ставить себе на рівень бога. Чомусь подібні ситуації часто трапляються з девелоперами. Відсутність самоаналізу – це те, з чим добре знайомі, наприклад, мешканці Києва. Більше того, тим, хто переглянув фільм "Нескінченність за Флоріаном", відомо, що архітектор Флоріан Юр'єв боровся за збереження свого спадку – Тарілки на Либідській – проти забудовника Алієва, який цілком серйозно вважає себе учнем Трампа. Таким чином, зло та несмак із США проклали шлях до української столиці. Нажаль, Тарілку вберегти не вдалося.

Й було б добре, якби Аббасі зосередився у своєму кіно на цій схемі розповсюдження зла та несмаку. Від Джозефа Маккарті до Роя Кона, Ніксона та врешті решт Дональда Трампа. Воно там проситься. Дослідження мережі людей, які бачать державу як свій ігровий майданчик. Які міркують патріотизм як виправдання для вседозволеності.

І чия ж картина світу така обмежена, що не здатна вмістити навіть їх самих, що яскраво ілюструє випадок гомосексуальності Кона. Цей чоловік заперечував очевидні факти до самого кінця свого життя, що виявилося трагічним наслідком СНІДу. Адже серед республіканців, як правило, не може бути місця для геїв.

Але ні. Аббасі, який завжди виявляв інтерес до незвичних створінь (головна героїня його фільму "На межі світів" – троль), чомусь спіткнувся об образ Трампа й відобразив його розвиток досить банально. Помаранчева засмага була запозичена у Кона, а його стиль дій також нагадує той, що практикувався раніше. Ось знамените епізод зі зґвалтуванням Івани Трамп, ось спроба заволодіти батьковими фінансами, ось жартівливі коментарі про зачіску, ось натяки на вагу.

Усі ці відомості ми вже отримали з Вікіпедії. Нам потрібні конкретні ідеї, а не лише міркування про те, що могло б бути закладено в сюжет режисером або сценаристом.

Поки у сцені разом із Себастіаном Стеном (який вдало відтворив образ Трампа, але не більше) присутній Джеремі Стронг (його персонаж Кон є справжньою опорою фільму), все виглядає більш-менш зрозуміло й послідовно.

Чи справді вона не викликає інтересу? Якщо це так, то чому за нею стежать мільйони? Які причини зневаги Трампа до своїх прихильників? Постер "Громадянина Кейна" у його спальні не дає відповіді на ці питання. Але альтернативи так і не з’являються.

Якщо пригадати ще одну кінобіографію відомого та контроверсійного республіканця -- фільм Влада Адама МакКея про Діка Чейні, то там хоча й не вийшло намалювати чіткий портрет героя, але вийшло дати зрозуміти, що перед нами глиба. Вона може подобатися або ні, але масштаб особистості та контекст, в якому вона оперує були намальовані дуже добре.

У фільмі Учень. Історія Трампа з промальовкою особистості є проблеми. Втім, все більш менш добре із контекстом та з антуражем. Американські 70-ті та 80-ті із їхньою грошовою лихоманкою показані, якщо не детально, то красиво. Те саме стосується й того як фільм пофарбовано, нарізано, озвучено (вечірка-оргія Кона під Ghost Rider дуету Suicide демонструє, що було б, якби фільм намагався бути сміливішим, а не кумеднішим). Тобто візуально перед нами справжня розвага. Але от дно автори могли б закласти глибше. Бо як показує актуальна президентська передвиборча кампанія в США, дна цього в них майже не видно.

Учень. Історія Дональда Трампа - оцінка NV.

60%

Вражаючий зовні, але бідний на зміст фільм "Учень". Сюжет про Трампа не розширює нашого уявлення про героя, якого ми вже добре знаємо. Єдине, що можна виділити, - це персонаж Роя Кона, якого могли б показати більш детально.

Ці особи переплітають власні інтереси з державними, наживаються на відсутності смаку та ухилянні від сплати податків. Але в чому ж їхня таємниця? Як режисер, що часто вдається до метафізичних елементів для розкриття повсякденності, Алі Аббасі у своєму новому фільмі вибрав несподівану простоту та стриманість у стилі.

Канада, Данія, Ірландія та Сполучені Штати Америки.

Режисер — Алі Аббасі.

В головних ролях: Себастіан Стен, Джеремі Стронг, Марія Бакалова, Мартін Донован та інші.

Related posts