Суд постановил, чтобы мать-одиночка возместила государству социальные выплаты из-за финансовой транзакции, сумма которой превысила 50 000 грн: подробности случая
Ровенский апелляционный суд взыскал с ответчицы излишне выплаченные средства в пользу Департамента социальной политики Ровенского горсовета.
Самотня мати, звертаючись за допомогою, не повідомила про разову фінансову операцію на суму понад 50 000 гривень, яку вона здійснила за 12 місяців до призначення цієї матеріальної підтримки, чим завдала шкоди державі, створивши перешкоди в реалізації державної політики розподілу бюджетних коштів малозабезпеченим сім'ям та сім'ям з дітьми. Про це інформує прес-служба апеляційного суду.
Апеляційний суд розглянув апеляційну скаргу, подану відповідачкою на рішення місцевого суду, яким було задоволено позов Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради про стягнення з відповідачки надмірно виплачених коштів.
Відповідно до цього рішення суду, вона повинна повернути державі соціальні виплати, отримані за певний період, включаючи допомогу для одиноких матерів з дітьми та державну підтримку малозабезпечених сімей.
Таке рішення суд першої інстанції обґрунтував тим, що відповідачка за 12 місяців до звернення із заявами про призначення всіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, здійснила фінансову операцію, яка перевищила 50 000 гривень, а тому соціальні допомоги отримувала без законних підстав.
У апеляційній скарзі відповідачка зазначила, що мала фінансові зобов'язання, які погасила, перевівши кошти на особистий рахунок отримувача. У зв'язку з цим вона просила скасувати рішення місцевого суду та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Суд апеляційної інстанції відмовив відповідачці у задоволенні апеляційної скарги, вважаючи оскаржуване рішення місцевого суду законним та обґрунтованим, ухваленим із правильним, всебічним і повним встановленням обставин справи, характером правовідносин, які виникли між сторонами, та застосуванням правових норм для вирішення цього спору.
Фінансова підтримка для малозабезпечених сімей надається згідно з Законом України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" та регламенту призначення і виплати цієї допомоги, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751. Також допомога виплачується відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" та порядку призначення і виплати цієї допомоги, встановленого Постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250, та Постанови КМУ від 7 березня 2022 року № 214 "Деякі питання надання державної соціальної допомоги на період воєнного стану".
Відповідно до п.35-2 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми, допомога на дітей одиноким матерям не призначається, якщо: особи, які входять до складу сім'ї, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям, здійснили купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), транспортного засобу (механізму), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатили (одноразово) будь-які послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних згідно із соціальною нормою житла та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування) на суму, яка на дату купівлі, оплати перевищує 50 000 гривень.
Відповідно до підпункту 2 пункту 10 Порядку призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, державна соціальна допомога не надається у випадках, коли члени малозабезпеченої сім'ї протягом 12 місяців перед зверненням за допомогою здійснили витрати на суму понад 50 000 гривень. Це можуть бути витрати на придбання земельної ділянки, квартири або будинку (за винятком житла, отриманого за рахунок державного чи місцевого бюджету), іншого нерухомого майна, транспортних засобів, цінних паперів, фінансових інструментів, віртуальних активів, будівельних матеріалів або інших товарів довготривалого використання. Також враховуються одноразові оплати за роботи чи послуги (за винятком медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг), купівля іноземної валюти (крім валюти, отриманої від благодійних організацій або для оплати медичних чи освітніх послуг), банківських металів, платіж за правочинами, що передбачають набуття майнових прав на нерухомість або транспортні засоби (за винятком спадщини та дарування), внески до статутного капіталу, благодійна діяльність у вигляді сплати коштів, а також надання фінансової допомоги чи позички.
Звертаючись до Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради за допомогою, відповідачка не повідомила, що за 12 місяців перед зверненням здійснила фінансову операцію, оплатила послугу (покупку), в сумі, яка перевищує 50 000 гривень.
При цьому, власним підписом на заяві про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсації, субсидій та пільг відповідачка підтвердила, що її було попереджено про обов'язок повідомити Департамент про зміни обставин, які можуть вплинути на отримання соціальної компенсації, а також про те, що в разі подання неповних чи недостовірних даних, що спричинили надміру нараховані кошти, відповідачка зобов'язується їх повернути.
Оскільки відповідачка проігнорувала лист-вимогу Департаменту, яким була попереджена про повернення надміру виплачених коштів у визначені строки, це стало підставою для їх стягнення в судовому порядку.
Не знайшли підтвердження доводи відповідачки щодо наявності боргових зобов'язань перед отримувачем коштів. Свідок, допитаний у суді, заявив, що знищив розписку після того, як відповідачка сплатила борг, хоча банківські виписки вказують на різницю між сумою боргу та сумою, переказаною відповідачкою.
Оцінивши встановлені обставини справи в сукупності та у взаємозв'язку із нормами закону, що їх регулюють, Рівненський апеляційний суд прийшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог Департаменту. Зважаючи на такі обставини, відповідачці, яка порушила вимоги Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми та Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, доведеться повернути державі надміру виплачені кошти в сумі понад 41 000 гривень.
Постанова Рівненського апеляційного суду від 6 серпня 2024 року у справі № 569/9910/23 (провадження № 22-ц/4815/750/24).